Zorg na een beroerte

Wat is zorg na een beroerte?

Bij een beroerte is de bloedtoevoer naar de hersenen door een herseninfarct of hersenbloeding verstoord geweest en hebben de hersenen een tekort aan zuurstof gehad. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot spieruitval, taalproblemen, geheugenverlies en gedragsveranderingen. De gevolgen zijn veelal blijvend, maar met revalidatie kunt u ze vaak wel verkleinen. Naast gedeeltelijk herstel leert u tijdens de revalidatie om te gaan met de plotselinge beperkingen. De revalidatie begint meestal al in het ziekenhuis en krijgt dan een vervolg in een revalidatiecentrum. Als u weer thuis bent, kunt u begeleiding krijgen van een casemanager NAH. NAH staat voor Niet-Aangeboren Hersenletsel.

De casemanager NAH komt bij u op huisbezoek en bespreekt met u hoe het gaat en waar u tegenaan loopt. Zij geeft u advies en ondersteuning en begeleidt uw verdere revalidatie.

Wat doet de casemanager NAH na een beroerte?

De casemanager NAH bespreekt met u hoe het gaat. Zij vraagt naar uw dagelijkse bezigheden en gezondheid en wil weten hoe u functioneert: hoe gaat het lopen, eten en praten, bent u moe, kunt u zich concentreren, bent u vergeetachtig, enzovoort. Ze heeft ook aandacht voor hoe u zich voelt, wat alle veranderingen emotioneel met u doen en hoe ze uw dagelijks leven beïnvloeden. Hoe reageert uw omgeving, familie, vrienden, collega's? Natuurlijk is er ruimte voor alle vragen van u en uw gezin.

Advies, voorlichting en begeleiding

De casemanager NAH kan u adviseren over alles waar u tegen aanloopt: uw dagelijkse bezigheden weer oppakken, nieuwe manieren zoeken om dingen te kunnen doen, omgaan met lichamelijke en geestelijke beperkingen, verwerken van de veranderingen, afspraken maken met vrienden.

Centraal contactpersoon

De casemanager NAH werkt samen met de zorgverleners om u heen: uw neuroloog en huisarts, de thuiszorg, mantelzorgers, fysio- en ergotherapeut, dagactiviteiten en dagbehandeling. Zij heeft ook contact met patiëntenverenigingen, maatschappelijk werk en gespecialiseerde NAH-centra. Zij kan u hierover voorlichten en adviseren en eventueel met uw toestemming extra hulp inschakelen.

Locaties

In het kaartje hieronder ziet u waar Pantein zorg na een beroerte aanbiedt.

Werkgebied Pantein

Wat kost zorg na een beroerte?

Zorg na een beroerte wordt vergoed vanuit de basisverzekering door uw zorgverzekeraar. Hiervoor geldt geen eigen risico en hoeft u geen eigen bijdrage te betalen.

 

Indicatie (zorglegitimatie) aanvragen

Om zorg na een beroerte te krijgen heeft u een indicatie, ook wel zorglegitimatie nodig. Verzekeraars hebben met zorgorganisaties afgesproken dat een wijkverpleegkundige samen met de klant en de partner/familie kijkt welke zorg nodig is. De afspraken die zij samen maken (welke zorg en hoeveel) worden vastgelegd in een zorgplan.




Zorg na een beroerte aanvragen of een vraag stellen

Meestal zal uw neuroloog of huisarts de hulp van een casemanager NAH aanvragen.


Wilt u zelf een afspraak maken of een vraag stellen, neem dan contact met ons op via tel. 0900-8803 (lokaal tarief) of stuur een mail naar casemanagernah@pantein.nl. Vermeld in uw bericht duidelijk het onderwerp, uw naam, emailadres en telefoonnummer.