Personenalarmering en opvolging

Personenalarmering en opvolging

Alarmering en opvolging

De meeste mensen willen zo lang mogelijk in hun eigen omgeving blijven wonen. Met alarmering heeft u altijd de zekerheid dat u iemand kunt waarschuwen in geval van nood.
Het alarmeringssysteem bestaat uit een alarmkastje en een zendertje dat u om uw pols of hals draagt. Door bij een calamiteit op de knop van dit zendertje te drukken, komt er een signaal bij de alarmcentrale binnen. De centrale waarschuwt direct een contactpersoon op uw bellijst.

 

Aanschaf alarmeringssysteem

Onder het tabblad ‘Wat kost het u’ kunt u zien of u zelf een abonnement op een alarmeringssysteem moet afsluiten of dat Pantein dit voor u doet.

 

Diverse welzijnsorganisaties en bedrijven bieden alarmeringssystemen aan, waaronder FocusCura. In samenwerking met FocusCura biedt Pantein Extra aan haar leden een korting van € 25,00 op de installatiekosten van een systeem voor alarmering. Klik hier voor meer informatie.

   

Na een alarmoproep
Na een alarmoproep, waarschuwt de centrale direct een contactpersoon op uw bellijst. Er zijn hierbij twee mogelijkheden: sociale alarmering of professionele alarmopvolging

 

Sociale alarmering
Bij sociale alarmering waarschuwt de centrale na een alarmoproep personen uit uw omgeving of uw sociaal netwerk (familie, vrienden, bekenden).

 

Professionele alarmopvolging
Professionele alarmopvolging houdt in dat een verzorgende of verpleegkundige van Pantein na een alarmoproep naar u toe komt om de benodigde zorg te verlenen.

Voor wie is het?

Sociale alarmering en professionele alarmopvolging zijn voor iedereen beschikbaar.


De kosten zijn afhankelijk van uw persoonlijke situatie, meer info daarover vindt u hier.

 

Wat doen we?

Sociale alarmering
Bij sociale alarmering doet u bij een alarmoproep een beroep op personen uit uw sociale omgeving.

 

Professionele alarmopvolging
Een zorgmedewerker van Pantein komt na een alarmoproep naar u toe als u gebruik maakt van professionele alarmopvolging.

U dient dan uiteraard over een systeem voor alarmering (kastje en zender) te beschikken. 
 

Voor professionele alarmopvolging gelden de onderstaande voorwaarden: 

  • Toegang tot uw woning
    Uw woning of woningcomplex dient toegankelijk te zijn op het moment dat een medewerker van Pantein na een alarmoproep zorg bij u komt verlenen. Pantein neemt geen sleutels in beheer. Een sleutelkastje biedt een alternatief voor sleutels en toegang tot de woning. U kunt uw sleutel in een sleutelkastje bij uw voordeur hangen. Via een code krijgt de medewerker van Pantein toegang tot uw sleutel in dit kastje, waarna hij/zij uw woning kan betreden.

    U dient zelf de toegang tot uw woning te regelen. Ook de kosten voor de aanschaf van een sleutelkastje zijn altijd voor uw rekening. Goedgekeurde sleutelkastjes zijn onder andere te koop bij Thuiszorgwinkels en diverse leveranciers van sociale alarmering, zoals FocusCura. 

    Als u de code van het sleutelkastje tussentijds verandert, bent u zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste code aan uw wijkteam. Als door onvoorziene omstandigheden uw woning niet toegankelijk is, komen de extra kosten voor het organiseren van de toegang tot uw woning voor uw rekening.
     
  • Bereikbaarheid
    Na een alarmoproep probeert een verzorgende of verpleegkundige van Pantein zo snel mogelijk naar u toe te komen. Het kan echter zijn dat de bereikbare medewerker op dat moment bij een andere cliënt is om zorg te verlenen. Dit kan betekenen dat het soms wat langer kan duren voordat de medewerker ter plaatse is. Bij een levensbedreigende situatie is het daarom van belang om, indien u daartoe in staat bent, 112 te bellen. 

 

 

Wat kost het u?

Als u wilt dat een medewerker van Pantein na een alarmoproep naar u toe komt, kunt u professionele alarmopvolging aanvragen. Hieronder kunt u zien wat de kosten zijn:

 

Met zorgindicatie voor oproepbare zorg

  • Als u vanuit de Zorgverzekeringswet een indicatie voor oproepbare zorg heeft of daarvoor in aanmerking komt, zorgt u zelf voor de afsluiting van een abonnement voor een alarmeringssysteem bij een leverancier naar keuze. Deze kosten zijn voor uw rekening. Soms vergoedt uw zorgverzekeraar de kosten. U kunt bij uw zorgverzekeraar navragen of dit het geval is en welke voorwaarden hiervoor gelden.

 

  • Als u vanuit de Wet Langdurige Zorg een indicatie voor oproepbare zorg heeft of daarvoor in aanmerking komt, zorgt Pantein voor de afsluiting van een abonnement voor een alarmeringssysteem. Deze kosten zijn voor rekening van Pantein.


Er zijn geen extra kosten aan alarmopvolging door Pantein verbonden.

 

Zonder zorgindicatie voor oproepbare zorg

U zorgt zelf voor de afsluiting van een abonnement voor een alarmeringssysteem bij een leverancier naar keuze. Deze kosten zijn voor uw rekening. Als u geen zorgindicatie voor oproepbare zorg heeft, kunt u een abonnement afsluiten om na een alarmoproep een beroep op Pantein te doen. U betaalt voor deze professionele alarmopvolging maandelijks een bedrag. U kunt hier het abonnementstarief vinden. U betaalt via automatische incasso. 

Direct aanvragen

Als u wilt dat een medewerker van Pantein na een alarmoproep naar u toe komt, kunt u professionele alarmopvolging aanvragen. Hieronder kunt u lezen hoe u dit kunt doen:

 

Als u een indicatie voor oproepbare zorg heeft (vanuit Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet) of daarvoor in aanmerking komt:
U kunt professionele alarmopvolging aanvragen via uw wijkteam.

 

Als u geen zorgindicatie voor oproepbare zorg heeft:
Voor het aanvragen van professionele alarmopvolging kunt u contact met ons opnemen via tel. 0900 - 8803.