Personenalarmering en opvolging

Personenalarmering en opvolging

Alarmering en opvolging

De meeste mensen willen zo lang mogelijk in hun eigen omgeving blijven wonen. Met alarmering heeft u altijd de zekerheid dat u iemand kunt waarschuwen in geval van nood.
Het alarmeringssysteem bestaat uit een alarmkastje en een zendertje dat u om uw pols of hals draagt. Door bij een calamiteit op de knop van dit zendertje te drukken, komt er een signaal bij de alarmcentrale binnen. De centrale waarschuwt direct een contactpersoon op uw bellijst. Er zijn hierbij twee mogelijkheden:

 

Sociale alarmering
Bij sociale alarmering waarschuwt de centrale na een alarmoproep personen uit uw omgeving of uw sociaal netwerk (familie, vrienden, bekenden).

 

Professionele alarmopvolging
Professionele alarmopvolging houdt in dat een verzorgende of verpleegkundige van Pantein na een alarmoproep naar u toe komt om de benodigde zorg te verlenen. Voor professionele alarmopvolging is een indicatie van de wijkverpleegkundige vereist.

Voor wie is het?

Sociale alarmering 

Sociale alarmering is voor iedereen beschikbaar. U kunt een abonnement voor sociale alarmering bij een aanbieder naar keuze afsluiten. Diverse welzijnsorganisaties en bedrijven bieden sociale alarmering aan, waaronder CSI. Pantein Extra biedt haar leden in samenwerking met CSI een korting op de installatie- en abonnementskosten voor personenalarmering. Kijk op de website van Pantein Extra voor meer informatie.


Professionele alarmopvolging

Voor professionele alarmopvolging komt bij een alarmoproep een zorgmedewerker van Pantein naar u toe. U moet hiervoor wel een indicatie voor oproepbare zorg hebben en een systeem voor alarmering (kastje en zender).   

Wat doen we?

Sociale alarmering
Bij sociale alarmering doet u bij een alarmoproep een beroep op personen uit uw sociale omgeving zoals familie, vrienden en buren.

 

Professionele alarmopvolging
Bij professionele alarmering komt de bereikbare zorgmedewerker van Pantein. Na een alarmoproep probeert een verzorgende of verpleegkundige van Pantein zo snel mogelijk naar u toe te komen. Het kan echter zijn dat de bereikbare medewerker op dat moment bij een andere cliënt is om zorg te verlenen. Dit kan betekenen dat het soms wat langer kan duren voordat de medewerker ter plaatse is. Bij een levensbedreigende situatie moet u daarom, als dat lukt, altijd 112 bellen.

 

Om gebruik te maken van professionele alarmopvolging van Pantein geldt, naast dat u dient  te beschikken over een indicatie voor oproepbare zorg en een systeem voor alarmering (kastje en zender), onderstaande voorwaarden. 

Voorwaarden voor professionele alarmering voor toegang tot uw woning

  • Uw woning of woningcomplex dient toegankelijk te zijn op het moment dat een medewerker van Pantein na een alarmoproep zorg bij u komt verlenen. Pantein neemt geen sleutels in beheer. Een sleutelkastje biedt een alternatief voor sleutels en toegang tot de woning. U kunt uw sleutel in een sleutelkastje bij uw voordeur hangen. Via een code krijgt de medewerker van Pantein toegang tot uw sleutel in dit kastje, waarna hij/zij uw woning kan betreden.
  • U dient zelf de toegang tot uw woning te regelen. Ook de kosten voor de aanschaf van een sleutelkastje zijn altijd voor uw rekening. Goedgekeurde sleutelkastjes zijn onder andere te koop bij Thuiszorgwinkels en diverse leveranciers van sociale alarmering, zoals CSI. 
  • Als u de code van het sleutelkastje tussentijds verandert, bent u zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste code aan uw wijkteam. Als door onvoorziene omstandigheden uw woning niet toegankelijk is, komen de extra kosten voor het organiseren van de toegang tot uw woning voor uw rekening.
  • Heeft u een indicatie voor Volledig Pakket Thuis (VPT) dan betaalt Pantein de aanschaf van het sleutelkastje.

Wat kost het u?

Sociale alarmering
Op de website van Pantein Extra kunt u meer informatie vinden over de kosten van een abonnement sociale alarmering bij CSI. Leden van Pantein Extra krijgen korting.

 

Professionele alarmopvolging

  • met zorgindicatie vanuit Zorgverzekeringswet (ZvW)

Als u vanuit de Zorgverzekeringswet een indicatie voor oproepbare zorg heeft of daarvoor in aanmerking komt, zorgt u zelf voor de afsluiting van een abonnement voor een alarmeringssysteem bij een leverancier naar keuze. Deze kosten zijn voor uw rekening. Soms vergoedt uw zorgverzekeraar een gedeelte van de kosten. U kunt bij uw zorgverzekeraar navragen of dit het geval is en welke voorwaarden hiervoor gelden.

Er zijn geen extra kosten aan alarmopvolging door Pantein verbonden.
 

  • met zorgindicatie vanuit Wet Langdurige Zorg (WlZ)

Als u vanuit de Wet Langdurige Zorg een indicatie voor het Volledig Pakket Thuis heeft, zorgt Pantein voor de afsluiting van een abonnement voor een alarmeringssysteem. Deze kosten zijn voor rekening van Pantein. Er zijn geen extra kosten verbonden aan de alarmopvolging door Pantein.

 

Direct aanvragen

Sociale alarmering
Voor het aanvragen van een abonnement voor sociale alarmering bij CSI, kunt u terecht bij Pantein Extra, tel. 0485 - 84 54 54 of www.panteinextra.nl

 

Professionele alarmopvolging
Als u een indicatie voor oproepbare zorg heeft (vanuit Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet) of daarvoor in aanmerking komt, kunt u professionele alarmopvolging aanvragen via uw wijkteam of tel. 0900 - 8803.